Avtalet klart... Centralt
Så blev det nya kollektivavtalet klart till slut. Som alltid när ett avtal är klart så har man delade känslor kring innehållet.
3 procent löneökning i ett centralt avtal kännssom ett godkänt resultat i den centrala uppgörelsen. I övrigt så innehåller avtalet i stort inga förändringar i avtalstexterna. Det innebär dels att vi inte lyckades förändra övertidsreglernaden här gången, men också att arbetsgivarna inte heller fick igenom sina krav för att teckna avtal.
Tongivande i deras krav var låga löneökningar,möjlighet att skriva sämre avtal lokalt än centralt och utökade möjligheter till övertidsarbete.
Några positiva förändringar är de försäkringsförändringarsom förhandlats fram. Bland annat så lyckades förhandlarna få igenom vår motion om att man ska få full ersättning från första dagen vid frånvaro som beror på arbetsskada. I det här numret finns en mer genomgående beskrivning på försäkringsförändringarna.
Efter nyår kommer vi dra igång den lokala avtalsrörelsen. Vi kommer att kalla samtliga förtroendevalda till möten med klubben för att diskutera vilka krav vi ska ställa på Scania. Prata gärna med era förtroendevalda om vilka idéer ni har på lokala krav.
I övrigt vill jag på Styrelsens vägnar passa på att önska er alla en god Jul och ett gott nytt år.
/Johan Järvklo